loading...
انجمن مردمی پیشگیری از اعتیاد شهرستان مریوان \"ژیانه وه\"‌
ژیانه‌وه‌ بازدید : 91 1392/09/26 نظرات (0)

کراک چیست؟ در یکی دو سال گذشته نام ماده جدیدی در رسانه ها به میان آمده است که کراک نام دارد . بررسی های انجام شده نشان می دهد این ماده همان هروئین است که به شکل خالص تر و به صورت فشرده درآمده و در بازار خرید و فروش می شود . روش مصرف این نوع هروئین تدخین و دود کردن است . این ماده فوق العاده اعتیاد آور است و قدرت اعتیاد آوری آن از هروئین معمولی ( که به صورت پودر است ) تا چند برابر بیشتر است . از آنجا که کراک شکل خالص تر هروئین است لذا آثار آن همانند پودر هروئین ولی با شدت بیشتر است . شدت این حالت بستگی دارد که چه مقدار کراک مصرف شود و با چه سرعتی این ماده به مغز برسد . درواقع یکی از دلایل اعتیاد آوری بسیار زیاد هروئین و کراک این است که خیلی زود به مغز می رسد . بیشتر کسانی که کراک مصرف می کنند در ابتدا احساس سرخوشی و نشئگی می کنند ، همراه با این سرخوشی ، بدن گرم تر و دهان خشک می شود و فرد در دست ها و پاها احساس سنگینی می کند . در مواقعی نیز فرد مصرف کننده دچار حالت تهوع و استفراغ و بی قراری شدید می شود . بعد از این حالت اولیه ، ممکن است تا چند ساعت سرگیجه پیش آید . در این وضعیت تمامی اعمال مغز تحت تاثیر آثار این ماده قرار گرفته و دچار نابسامانی می گردد .

 

حرکات قلب کند و تنفس در مواردی آن چنان آهسته می شود که منجر به مرگ می گردد . اولین اثر مداوم کراک اعتیاد و وابستگی به آن است . بدیهی است با بروز اعتیاد ، هدف اصلی زندگی فرد مصرف کننده به دست آوردن و مصرف مواد خواهد بود . درواقع کراک به معنای واقعی کلمه سبب تغییرات بارز در مغز و رفتار می شود . وقتی که وابستگی جسمی به کراک به وجود می آید ، بدن فرد به حضور این ماده در بدن عادت می کند ، به گونه ای که اگر مصرف آن به یک باره قطع شود علائم محرومیت بروز می کند . این علائم معمولا چند ساعت پس از آخرین مصرف نمایان می شوند که شایع ترین آنها عبارت اند از : 1- بی قراری 2- اسهال 3- درد استخوان و عضلات 4- استفراغ 5- بی خوابی 6- حرکات غیرعادی در پاها . کراک نیز همانند هروئین نه تنها مغز را به خود وابسته می کند بلکه با وابسته کردن روان فرد در وی میلی دائمی برای مصرف مواد را پدید می آورد . کراک باعث کاهش تنفس می شود . این عمل از طریق تغییراتی که در فعالیت سلولی/شیمیایی ساقه مغز به وجود می آید ، رخ می دهد . ساقه مغز کنترل اعمال غیرعادی بدن را برعهده دارد . باعث تغییرات سیستم لیمبیک می شود . این سیستم مسئول کنترل عواطف است و تحت تاثیر کراک احساس لذت را افزایش داده ، باعث می شود که پیام درد از نخاع به مغز انتقال پیدا نکند .

 

درمان دارویی: به علت غلظت بالای هروئین در این ماده و وابستگی شدیدتر ، درمان در این گروه باید جدی تر گرفته شود . درمانم سم زدایی در مصارف کوتاه مدت بسیار موفق عمل می کند به شرط این که درمان کاهش وسوسه به صورت غیر دارویی و یا با استفاده از داروی ( نالترکسون ) به دقت پیگیری شود و در مواردی که مصرف چند نوع ماده مخدر وجود داشته یا شکست های متعدد درمان مطرح شود یا مصرف تزریقی وجود داشته باشد ، درمان نگه دارنده با متدون MMT یا درمان نگه دارنده با بوپره نورفین زیر زبانی B.M.T پیشنهاد می شود . گاهی اوقات به علت مخلوط شدن مواد مخدر نامشخص با هروئین علائم دیگری نیز ظاهر می شود که باید با مراجعه به پزشک درمان شود .

 

درمان غیر دارویی: مشاوره و روان درمانی ، خانواده درمانی ، گروه درمانی و کاهش آسیب ها حاصل از سوء مصرف مواد مخدر در این بیماران سودمند است . دیده شده است که اختلالات رفتاری و تصمیم گیری های لحظه ای در مصرف کنندگان کراک بسیار شایع تر از مصرف کنندگان هروئین است . بنابراین توجه به:

 

1-     جلوگیری از تبدیل مصرف تدخین به روش تزریق و آموزش روش های تزریق کم خطرتر .

2-     عدم مصرف مواد مخدر دیگر که موجب تشدید علایم رفتاری و مشکلات بعدی خواهد شد ، لازم و ضروری است .

 

(( قابل ذکر است که در چندید سال گذشته به دلیل نفرت عمومی از هروئین و عوارض وحشتناک این ماده بر افراد مصرف کننده ، سیستم مافیای قاچاق مواد مخدر و کارتل های بزرگ بازاریابی نام های مهیج ، جذاب و اغوا کننده ای را برای هروئین انتخاب کرده که نام های شکار اژدها ، غبار فرشته ، اشک خدا از آن جمله اند . آخرین نام فریبنده این ماده بسیار خطرناک و مرگ بار را کراک گذاشته اند ))

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد مطالب این وبسایت چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 246
  • بازدید کلی : 2,437