loading...
انجمن مردمی پیشگیری از اعتیاد شهرستان مریوان \"ژیانه وه\"‌
ژیانه‌وه‌ بازدید : 70 1392/10/01 نظرات (0)

- آیا درمان اعتیاد را می توان تضمین نمود؟

 

درمان اعتیاد شامل دو بخش عمده درمان وابستگی جسمی ( که اصطلاحا به آن سم زدائی می گویند) و درمان وابستگی روانی می باشد که درمان وابستگی روانی مهمترین بخش آن می باشد. در درمان وابستگی جسمی پزشک نقش عمده را داشته ولی در درمان وابستگی ذهنی و روانی بیمار نقش اصلی را ایفا می نماید. البته در درمان وابستگی روانی پزشک آگاه و مجرب می تواند راهکارهای متعددی را به فرد ارائه نماید تا وابستگی فرد را رفع نماید ولی چنانچه فرد پس از سم زدائی در پی شرکت در برنامه های آموزشی فوق نبوده و یا آنها را در عمل بکار نبندد متاسفانه احتمال عود بالا خواهد بود( چرا که رمز موفقیت در انجام دادن است نه دانستن ). از اینرو تضمین سم زدائی تا حدود زیادی بعهده پزشک ولی تضمین درمان کامل عمدتا در دست خود بیمار است و با شناخت نسبی از بیمار و سایر مسائل مهم در مشاوره ابتدای درمان تا حدودی می توان نتیجه نهایی درمان را پیش بینی نمود.

ژیانه‌وه‌ بازدید : 59 1392/09/29 نظرات (0)

- اعتیاد چیست؟

 

اعتیاد به هرگونه وابستگی جسمی یا روانی که به گونه ای منفی زندگی فرد را متاثر سازد اطلاق می شود و در واقع بیماری است با ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی که علاوه بر آسیب های فراوانی که به سلامتی جسمی و روانی و در نتیجه تمامی ابعاد زندگی فرد وارد می آورد، آثار تخریبی فراوانی را نیز بر روی خانواده و جامعه بر جای می گذارد. وابستگی روانی ( ذهنی ) مشخصه اصلی اعتیاد بوده و برخلاف تصوری که بعضی در جامعه به چشم می خورد بسیاری از موادی که وابستگی جسمی به همراه ندارند ( و از این رو اعتیاد آور تلقی نمی گردند ) دارای وابستگی روانی و کشش شدید بوده ( یعنی در واقع اعتیاد آور هستند ) و به مراتب فاجعه بارتر از مواد با وابستگی جسمی می باشند. به دنبال اعتیاد فرد با انگیزه بسیار بالا در پی تهیه و مصرف ماده اعتیاد آور بوده و سایر انگیزه ها و ارزشهای واقعی و طبیعی زندگی در نظر وی بی ارزش می گردد. هرچند ممکن است چنین امری در اوایل آشنایی فرد با ماده اعتیادآور نمایان نگردد ولی قطعا با گذشت زمان به این مرحله ختم شده و نهایتا فرد کنترل رفتارهایش را از دست داده و بطور کامل اسیر "ماده" می گردد.

ژیانه‌وه‌ بازدید : 92 1392/09/26 نظرات (0)

کراک چیست؟ در یکی دو سال گذشته نام ماده جدیدی در رسانه ها به میان آمده است که کراک نام دارد . بررسی های انجام شده نشان می دهد این ماده همان هروئین است که به شکل خالص تر و به صورت فشرده درآمده و در بازار خرید و فروش می شود . روش مصرف این نوع هروئین تدخین و دود کردن است . این ماده فوق العاده اعتیاد آور است و قدرت اعتیاد آوری آن از هروئین معمولی ( که به صورت پودر است ) تا چند برابر بیشتر است . از آنجا که کراک شکل خالص تر هروئین است لذا آثار آن همانند پودر هروئین ولی با شدت بیشتر است . شدت این حالت بستگی دارد که چه مقدار کراک مصرف شود و با چه سرعتی این ماده به مغز برسد . درواقع یکی از دلایل اعتیاد آوری بسیار زیاد هروئین و کراک این است که خیلی زود به مغز می رسد . بیشتر کسانی که کراک مصرف می کنند در ابتدا احساس سرخوشی و نشئگی می کنند ، همراه با این سرخوشی ، بدن گرم تر و دهان خشک می شود و فرد در دست ها و پاها احساس سنگینی می کند . در مواقعی نیز فرد مصرف کننده دچار حالت تهوع و استفراغ و بی قراری شدید می شود . بعد از این حالت اولیه ، ممکن است تا چند ساعت سرگیجه پیش آید . در این وضعیت تمامی اعمال مغز تحت تاثیر آثار این ماده قرار گرفته و دچار نابسامانی می گردد .

 

حرکات قلب کند و تنفس در مواردی آن چنان آهسته می شود که منجر به مرگ می گردد . اولین اثر مداوم کراک اعتیاد و وابستگی به آن است . بدیهی است با بروز اعتیاد ، هدف اصلی زندگی فرد مصرف کننده به دست آوردن و مصرف مواد خواهد بود . درواقع کراک به معنای واقعی کلمه سبب تغییرات بارز در مغز و رفتار می شود . وقتی که وابستگی جسمی به کراک به وجود می آید ، بدن فرد به حضور این ماده در بدن عادت می کند ، به گونه ای که اگر مصرف آن به یک باره قطع شود علائم محرومیت بروز می کند . این علائم معمولا چند ساعت پس از آخرین مصرف نمایان می شوند که شایع ترین آنها عبارت اند از : 1- بی قراری 2- اسهال 3- درد استخوان و عضلات 4- استفراغ 5- بی خوابی 6- حرکات غیرعادی در پاها . کراک نیز همانند هروئین نه تنها مغز را به خود وابسته می کند بلکه با وابسته کردن روان فرد در وی میلی دائمی برای مصرف مواد را پدید می آورد . کراک باعث کاهش تنفس می شود . این عمل از طریق تغییراتی که در فعالیت سلولی/شیمیایی ساقه مغز به وجود می آید ، رخ می دهد . ساقه مغز کنترل اعمال غیرعادی بدن را برعهده دارد . باعث تغییرات سیستم لیمبیک می شود . این سیستم مسئول کنترل عواطف است و تحت تاثیر کراک احساس لذت را افزایش داده ، باعث می شود که پیام درد از نخاع به مغز انتقال پیدا نکند .

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد مطالب این وبسایت چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 260
  • بازدید کلی : 2,451